Alternatief incassotraject
Als uw klant een factuur niet (op tijd) betaalt, dan kunt u een incassotraject opstarten om uw vordering geïncasseerd te krijgen. In beginsel is het verlopen van de (fatale) termijn van een factuur al genoeg om maatregelen te mogen treffen tegen uw klant. Uw klant is in dat geval namelijk in verzuim en dat heeft als gevolg dat u ook buitengerechtelijke incassokosten en de wettelijke handelsrente kunt vorderen. De praktijk leert echter dat het in rekening brengen van deze extra kosten bovenop de factuur eerder uw klant beweegt tot het niet betalen als tot het wél betalen van de factuur.
Hoe vervelend het ook is dat een klant niet (op tijd) betaalt, ook de zakelijke relatie met uw klant blijft van groot belang. U zult uw klant in de toekomst mogelijk weer treffen en daarom is de "tone of voice" binnen het incassotraject essentieel om de vordering geïncasseerd te krijgen zonder de relatie met uw klant te beschadigen. Ons alternatieve incassotraject is een klantvriendelijke vorm van incasseren waarin de tone of voice wordt afgestemd op uw klant en op de verstandshouding die u heeft met uw klant. Daarnaast wordt onderzocht wat de beweegredenen zijn van uw klant om de facturen niet te betalen. Mogelijk is er sprake van betalingsonmacht en is een betalingsregeling een passende oplossing. Of wellicht is uw klant ontevreden over de geleverde diensten/producten en moeten er aanvullende afspraken gemaakt worden alvorens de factuur betaald gaat worden.